P E R I N A T A L E  C O U N S E L I N G

O M S C H R I J V I N G

Het krijgen van een baby is een bijzondere levensgebeurtenis die gepaard kan gaan met een toenemende psychosociale kwetsbaarheid. Vele jonge gezinnen ervaren deze periode als een ‘broze wolk’ met episoden van emotioneel onevenwicht. Eén op vijf vrouwen en één op tien mannen wordt hierbij  geconfronteerd met een psychische aandoening, zoals depressie en angst. Bijgevolg groeit het onderzoek en maatschappelijk debat, alsook de overheidsaandacht aangaande perinatale mentale gezondheid. Parallel aan deze beweging is de vraag ontstaan naar een gedegen opleiding om kwalitatieve psychologische zorg te kunnen bieden aan (aanstaande) ouders. Sinds 2019 heeft ons ervaren team van experten reeds menig hulpverlener mogen opleiden in de perinatale psychologie. Hierbij vertrekken we vanuit een wetenschappelijk kader dat onmiddellijk wordt vertaald naar de praktijk via concrete casusvoorbeelden en getuigenissen. De opleiding is gericht op preventie, detectie, diagnostiek en behandeling van psychische moeilijkheden of stoornissen die kunnen voorkomen tijdens kinderwens, zwangerschap, bevalling en pril ouderschap. Stap voor stap leer je direct bruikbare vraagstellingen, gesprekstechnieken en interventies relevant voor de perinatale periode.  


DOELGROEP

Professionelen die niet specifiek zijn opgeleid in de psychologie (vroedvrouwen, doula's, coaches, sociaal werkers, begeleiders kinderopvang, leerkrachten,...) en zich willen bekwamen in de emotionele ondersteuning van vrouwen en hun gezin vanaf zwangerschapswens tot twee jaar na de geboorte. Voor hulpverleners met een psychologische opleidingsachtergrond, organiseren we de cursus 'perinatale psychologie en psychotherapie'. 


D A T A  

Na 13 volzette reeksen bieden wij voor academiejaar 2024-2025 graag volgende reeksen aan:

REEKS 14A (overwegend live): 20/9 - 21/9 - 11/10 - 12/10 - 8/11 - 15/11 - 22/11 - 29/11 - 6/12 - 20/12 - 8/2 - 14/2 - 15/2 - 21/3 - 28/3 - 26/4 -16/5 - 17/5.

REEKS 15A (overwegend online): 10/1 - 11/1 - 17/1 - 18/1 - 24/1 - 28/1 - 8/2 - 14/2 - 15/2 - 21/3 - 28/3 - 25/4 - 16/5 - 17/5 - 23/5 - 30/5 - 31/5 - 13/6.


T I J D S T I P

Vrijdagen (12) en zaterdagen (6) van 9u30-16u30.


L O C A T I E

De live opleiding vindt plaats in zaal Jasmijn van Draag-Kracht.

Voor de online opleiding krijg je daags voordien een link voor de teams vergadering toegestuurd.

K O S T P R I J S

18 x 92 Euro (excl. BTW) waarvan je zelf 18 x 64.5 Euro (excl. BTW) betaalt na tussenkomst van de KMO portefeuille. Zowel zelfstandigen (in bijberoep) als KMO’s kunnen deze premie aanvragen. Voor dit bedrag krijg je 18 dagen intensieve opleiding van deskundigen uit het perinatale werkveld.

E V A L U A T I E  E N  M O G E L I J K H E D E N  N A  D E  O P L E I D I N G

Na geslaagd reflectieverslag en casusbespreking, wordt een certificaat overhandigd. De opleiding vormt een absolute meerwaarde voor het werken op een materniteit, neonatologie, moeder-baby eenheid, CGG, mobiele team, kinderdagverblijf, school,... of als zelfstandige in een praktijk. Als perinataal counselor is er tevens de mogelijkheid om blijvend individuele supervisie te volgen bij Draag-Kracht. Aanvullend op de cursus  'perinatale psychologie', wordt de opleiding 'infant mental health' georganiseerd.

P R O G R A M M A

Om het certificaat 'perinatale psychologie en counseling' te behalen, dien je het volledige programma te hebben gevolgd. Je kan ook opteren om specifieke themadagen bij te wonen. Deze modules en mogelijkheid tot inschrijven vind je terug op de pagina met het gehele opleidingsaanbod van Draag-Kracht. 

Dag 1


  • Mythes inzake perinatale mentale gezondheid
  • Psychologie van mama/papa worden (transitiefase)
    • Welke psychologische en neurobiologische veranderingen horen bij de aanpassing aan het ouderschap?
    • Theorieën rond ontwikkelen van de ouderrol
    • Welke concrete vragen kan je stellen om dit proces te ondersteunen in gesprekken?
    • Aandacht voor rode vlaggen
    • Inschatting maken waar cliënt zich bevindt op continuüm normale aanpassing-depressie adhv 4-dimensioneel model


Dag 2

  • Psychologie van arbeid en bevalling
    • Welke factoren spelen een rol in een positieve bevallingservaring?
    • Door welke reflectievragen en oefeningen kan je als hulpverlener de kans op een goede outcome vergroten?
    • Begeleiding bij angst voor de bevalling
    • Begeleiding na een traumatische bevalling

Dag 3

  • Psychiatrische stoornissen in het peripartum bij mama's en papa's (deel 1):

        inoefenen signaaldetectie adhv beeldmateriaal en casuïstiek

    • Parentale burn-out
    • Depressie
    • Angststoornissen
      • Gegeneraliseerde angststoornis
      • Paniekstoornis
      • Specifieke fobie
    • Obsessief compulsieve stoornis


Dag 4

  •   Psychiatrische stoornissen in het peripartum bij moeders en vaders (deel 2):

          inoefenen signaaldetectie adhv beeldmateriaal en casuïstiek

    • Postpartum psychose
    • Persoonlijkheidsstoornissen
    • Middelenmisbruik 
    • Eetstoornissen 
  • Effect van psychiatrische aandoeningen tijdens en na de zwangerschap op de ontwikkeling van het kind (epigenetisch en psychologisch)
  • Getuigenis postpartumpsychose door Brenda Froyen

Dag 5

Zorgtraject perinatale mentale gezondheidszorg op maat van jouw praktijk/organisatie

  • Nagaan risicofactoren inzake ontwikkeling psychiatrische stoornissen
  • Screening van depressie en angst met vragenlijsten
  • Zorgnetwerk installeren (sociale kaart)
  • Toepassing: Born in Belgium tool

Detectie en behandeling van suicidaal gedrag 

Psychofarmaca in het peripartum

  • Overzicht frequent voorgeschreven medicatie + werking + bijwerkingen

Technieken om mama's grenzen te leren aanvoelen en communiceren

Hoe rekening houden met culturele verschillen bij perinatale mentale               gezondheid (zelfstudie)

Dag 6 en 7


Inoefenen gesprekstechnieken 

Dag 8 en 9


Inoefenen coachingstechnieken

Dag 10

Casusbesprekingen 

Dag 11


Inoefenen psychologische interventies



Dag 12

Fertiliteit

    • Fertiliteit vanuit medisch perspectief

                Concept van subfertiliteit, cijfers, historiek, kennis van

                hormonologie, anamnese en onderzoeken bij

                vruchtbaarheidsproblemen, vruchtbaarheidsbehandelingen en                                  wetgeving

    • Fertiliteit vanuit psychologisch perspectief

                Verschillende aspecten van kinderwens in kaart brengen, impact                                 vruchtbaarheidsproblemen- en behandeling op welzijn, beïnvloedende                     factoren en diagnostiek welzijn, effect van welzijn op behandeling,                             psychologische interventies tijdens

                 fertiliteitstraject (omgaan met ambigue verlies, tunnelvisie, overmatige                       behoefte aan controle, teleurstelling lichaam, relationele uitdagingen,                       wachtweken, zwangerschapsaankondigen omgeving,...), ART-                                         zwangerschap begeleiden

    • Compilatie van 4 getuigenissen rond PGT - zwanger met donor - zwanger na IVF en zwangerschapsverlies - langdurig fertiliteitstraject zonder zwangerschap (verhaal, tips voor omgeving en hulpverleners)

Dag 13

Begeleiding bij wensouders die beroep doen op donormateriaal (bewust alleenstaande moeders, lesbische koppels, zaadceldonor, eiceldonor, embryodonor)

  • Je kinderwens vervullen met een donor: wie, wat en hoe?
  • Ervaringen en ondersteuning van ouders en kind


Dag 14

Begeleiding bij keuze en verwerking van zwangerschapsafbreking omwille van medische redenen

  • Toekomstige ouders staan al heel snel in de zwangerschap onvermijdelijk voor belangrijke keuzes. Prenatale testen zijn immers niet meer weg te denken uit het huidige zwangerschapsbeleid, ze worden standaard aangeboden. Ouders gaan er bijna evident op in, omdat ze willen gerustgesteld worden. Maar wat als deze testen een afwijkend resultaat tonen? Zonder het goed te beseffen staan sommige ouders voor de verscheurende ‘keuze’ voor een zwangerschapsafbreking of een leven met een kindje met een ernstige beperking. 

Dag 15

Begeleiding bij keuze en verwerking van zwangerschapsafbreking omwille van psychosociale redenen

  • Wat als de zwangerschap niet echt gepland was? Hoe zal de initiële shock evolueren: zal het leiden tot een gewenste zwangerschap of kiezen zij finaal voor een abortus? Hoe beslis je überhaupt dat je een kindje wil? Wanneer ben je er écht klaar voor? We zien weleens dat vrouwen/koppels zelfs bij een geplande zwangerschap dreigen te bezwijken onder de druk en het moeilijk hebben met de confrontatie met het onvoorspelbare en het oncontroleerbare van een baby te verwachten.

Dag 16

  Begeleiding bij zwangerschapsverlies

  • Context van perinataal verlies: terminologie en kenmerken
  • Rouwmodellen begrijpen aan de hand van getuigenissen en vertalen naar de concrete praktijk
  • Gebruik van metaforen
  • Differentiaaldiagnoses: depressie en pathologische rouw
  • Bespreking perinatale rouw per tijdsfase (van slecht nieuws tot terug aan het werk)
  • Waar rekening mee houden bij: slecht nieuws - bevalling - kraamtijd - postkraamtijd - opnieuw aan het werk - opnieuw in verwachting?
  • Verschillende fasen van rouwbegeleiding: groeien naar veerkracht
  • Hoe opnieuw ruimte maken wanneer een rouwproces niet meer in beweging is door aanhoudende schuldgevoelens, kwaadheid, waarom-vragen,...
  • Hoe rouwen broertjes en zusjes?


Dag 17

  Seksualiteit in het peripartum 

  • Hoe seksualiteit bespreekbaar maken
  • Zwangerschap en seksualiteit: aandachtspunten en tips
  • Postpartum en seksualiteit: aandachtspunten en tips

  Intrafamiliaal geweld in het peripartum

  • Wat is geweld/grensoverschrijdend gedrag
  • Hoeveel komt partnergeweldgeweld voor
  • Wat zijn de gevolgen van partnergeweld
  • Wat zijn de patronen van partnergeweld
  • Hoe kan je signalen en symptomen detecteren
  • Hoe bespreek je partnergeweld
  • Hoe kan je een behandeling of begeleiding opstarten
  • Doorverwijzing naar gepaste hulpverlening

Dag 18

 Infant Mental Health 

  • Hoe als perinataal zorgverlener de baby mee betrekken in het verhaal?

Dag 19

  Casusbesprekingen

D O C E N T E N

KAATJE VAN HEMELRIJK behaalde haar diploma master in de klinische psychologie aan de KUL en volgde vervolgens de opleiding integratieve psychotherapie aan de UA. Verder bekwaamde ze zich in schematherapie, rouwtherapie en traumatherapie (EMDR). In 2011 begon ze haar loopbaan in de palliatieve hulpverlening. Toen Kaatje mama werd, ervaarde ze dat er nog veel groeikansen lagen in de emotionele ondersteuning voor, tijdens en na de zwangerschap. Bijgevolg specialiseerde ze zich via verscheidene opleidingen in perinatale psychotherapie en infant mental health. In 2018 startte ze op de materniteit van AZ Klina en werd Draag-Kracht opgericht met oog op het psychologisch begeleiden van (aanstaande) gezinnen en het opleiden van hulpverleners. Naast haar functie als psycholoog in het ziekenhuis en bij Draag-Kracht, is Kaatje eveneens werkzaam als (gast)docent perinatale psychologie bij AP Hogeschool, KdG, Born in Belgium en Rino. 

DR. AN-SOFIE VAN PARYS behaalde haar diploma als vroedvrouw aan de Erasmus Hogeschool Brussel, gevolgd door een master in de sociale agogiek aan de VUB en een master in de familiale en seksuele wetenschappen aan de KUL. Na enkele jaren in de bijzondere jeugdzorg te hebben gewerkt, kreeg ze de kans doctoraatsonderzoek te verrichten naar partnergeweld tijdens de zwangerschap en werd ze medecoördinator van het Vlaamse pilootproject ‘zorgtraject perinatale geestelijke gezondheidszorg’. An-Sofie is tevens klinisch actief en ondersteunt vrouwen en koppels op psychisch evenals seksuologisch vlak tijdens en na de zwangerschap. In dit kader volgde ze een opleiding in de oplossingsgerichte psychotherapie aan het Korzybski instituut.

 Sindy Helsen is  klinisch psycholoog en relatie- en gezinstherapeut met expertise in EFT. Momenteel volgt ze de opleiding existentiële psychotherapie. Sindy is werkzaam bij Fara, waar ze cliënten begeleidt met vragen rond prenatale diagnose. 

draag kracht

DR. BINU SINGH studeerde kinder- en jeugdpsychiatrie en integratieve psychotherapie aan de UA. Haar grote voorliefde voor het preventief ondersteunen van het prille mensenleven stuwde haar om zich verder te bekwamen in de pre- en perinatale psychologie, infant mental health care en innerlijk kind werk bij volwassenen. Doorheen de jaren bestudeerde ze verschillende aspecten van fysieke en geestelijke gezondheid die leidden tot een holistische visie als onderstroom van al haar huidige professionele activiteiten. Binu is oprichtster en leidinggevende arts van 'kleine K’: een dagziekenhuis binnen UPC Leuven waar extra ondersteuning wordt geboden aan baby's en peuters die het moeilijk hebben. Daarnaast is ze voorzitter van het Vlaamse WAIMH en werkt ze regelmatig mee aan informatieverlening rond de zorg voor jonge kinderen via media, lezingen en opleiding. Op deze manier tracht Binu stem te geven aan en hulp te bieden voor de noden van het jonge kind in onze samenleving. Tenslotte biedt ze life coaching aan volwassenen en supervisie aan professionelen binnen het werkveld van geestelijke gezondheidszorg voor kinderen van 0-6 jaar.

Katleen is opgeleid als maatschappelijk werker, criminoloog en relatie- en gezinstherapeut. Zij bekwaamde zich verder in rouw en verlies vanuit een systemisch perspectief. Katleen is werkzaam bij Fara, waar ze cliënten begeleidt met vragen rond kinderwens en abortusverwerking. 

ASTRID INDEKEU is klinisch psycholoog, seksuoloog en doctor in de biomedische Wetenschappen. Al meer dan 15 jaar werkt ze specifiek met wensouders die donorconceptie overwegen en met gezinnen gevormd na donorconceptie. Zij is initiatiefnemer van het zorg- en expertisecentrum voor families na donorconceptie dat praktijk en onderzoek combineert. Daarnaast is ze wetenschappelijk adviseur voor vzw donorfamilies. Astrid is tevens auteur van het boek 'Anders en toch gewoon: families na donorconceptie'. 

G E T U I G E N I S S E N  D E E L N E M E R S

'De opleiding was ontzettend interessant en ik zou ze absoluut aanraden. Omwille van mijn doctoraat aan de Universiteit Antwerpen had ik al veel kennis rond perinatale thema’s. Doch werd ik door bepaalde onderwerpen nog erg verrast, zoals onder meer psychiatrische stoornissen in het peripartum bij mama’s/papa’s en hechting. De getuigenissen rond postpartum psychose, fertiliteit en perinatale depressie, maakten van de opleiding een mooi geheel waarbij theorie onmiddellijk werd gekoppeld aan de praktijk. Inzake communicatietechnieken heb ik enorm veel geleerd en ben ik tot inzicht gekomen dat er nog veel groei mogelijk is. Kortom: na deze opleiding kan je als vroedvrouw veel beter inspelen op mentale problemen en de vrouw meer vanuit een holistische visie benaderen.'

Mia Masaer - projectmedewerker moeder-kind zorg Gasthuis Zusters Antwerpen


'De opleiding heeft mij heel ruime en diepgaande theoretische kennis gegeven waarmee ik direct aan de slag kon gaan op onze afdeling neonatologie. Tijdens de cursus ben ik eveneens gestart als perinatale counselor in bijberoep. Een spannende stap, maar het bespreken van relevante onderwerpen vanuit de opleiding geven mij een belangrijke houvast in mijn begeleidingen. Kaatje omschreef het aanleren van gesprekstechnieken als het aanleren van een nieuwe taal, een psychologische taal. In elk gesprek probeer ik hier heel bewust mee om te gaan en ik ben steeds aangenaam verrast dat wat we leerden in de opleiding ook echt blijkt te werken.'

Cecile Bossens - vroedvrouw


'Ik ben dankbaar dat ik de kans heb gekregen om deze opleiding te volgen. Het unieke karakter (en locatie), de combinatie van de inhouden en de keuze van de gastsprekers, maakt deze opleiding volwaardig en een versterking van bestaande kennis als onderzoeker, paramedicus en therapeut.''

Dr. Julie Vanderlinden - onderzoeker gezondheidszorg en docent verpleegkunde en psychosociale gerontologie


'Ik heb een veelheid aan kennis mogen vergaren in de opleiding. In de concrete methodieken (psycho-educatie, oefeningen,…) die Kaatje meegeeft, ligt voor mij een grote meerwaarde. Ik heb er reeds een aantal kunnen toepassen, met fijne resultaten. Die mogelijkheid om binnen de moeilijkere momenten in een zwangerschap/kraamtijd toch lichtpunten en handvaten aan te reiken is voor vele gezinnen een niet te onderschatten meerwaarde.'

Inge Van gorp - Kinesist, vroedvrouw, coach ‘Blauwemaan’


'De opleiding was voor mij echt een meerwaarde, het voelde wat als ‘thuiskomen’. Alle theoretische kennis was zeer interessant en ik ging er onmiddellijk mee aan de slag in de praktijk. Met name het werken met trauma triggerde me enorm. Mama’s op MIC, neonato,… staan namelijk vaak in de kou. Daarnaast werd ik persoonlijk ook erg geraakt. Bepaalde thema’s waren confronterend, maar gaven me ook voor de eerste keer de kans om mijn veerkracht hierin te voelen.'

Tessa Gnucci – Verlies- en rouwconsulent voor mama's


'Ik heb meer uit de opleiding gehaald dan ik oorspronkelijk had verwacht: als vroedvrouw en persoon heeft deze me laten groeien. Mijn visie over psychisch welzijn in de perinatale ruimte werd vergroot, waardoor ik bepaalde ‘struggles’ van vrouwen in het peripartum beter kan begrijpen en kaderen naar collega’s. Daarnaast ben ik bedreven geworden in het bevragen van risicofactoren tijdens prenatale consultaties en het bieden van gepaste hulp. Het aanleren van de specifieke gespreksvaardigheden bleek een grote uitdaging, daar je als vroedvrouw vooral praktisch en oplossingsgericht bent opgeleid.'

Bieke Blondé - vroedvrouw


'De opleiding ‘perinatale counseling’ heeft mijn verwachtingen ruimschoots waar gemaakt. De theorie was erg boeiend, in het bijzonder het concept van verbinding tijdens de module ‘hechting’ dat doorheen de hele opleiding terug kwam. De verdieping in gesprekstechnieken zorgden ervoor dat ik meer leerde doorvragen op gevoelsniveau, wat door cliënten erg werd gewaardeerd en hen echt verder bracht. Tenslotte waren de getuigenissen van ervaringsdeskundigen erg interessant en leerzaam.'

Anne-Marleen Meulink – Coach en auteur ‘Postpartum depressie’


Ik heb de opleiding ervaren als verruimend, verrijkend en een eye-opener. Enerzijds heeft mijn kennis en inzicht een sterke boost gekregen. Anderzijds kreeg ik heel wat praktische tools bij het voeren van gesprekken. Tijdens de opleiding werd duidelijk dat hulpverleners hier echt nood aan hebben!'

Demi Sprangers – vroedvrouw


'Ik heb tijdens de opleiding veel nuttige tips gekregen en ben me nog meer bewust geworden van gebruikte technieken. Wat zeker een indruk bij me heeft nagelaten is het leren inleven in de wereld van baby’s en de manier waarop ze communiceren. De opleiding liet me verder groeien van sociaal naar psychosociaal werker.'

Sofie Nauwelaerts – maatschappelijk werker


'In mijn dagelijkse praktijk is de opleiding een absolute meerwaarde waarbij ik kan terugvallen op verkregen inzichten in psychologische problemen en aangeleerde gesprekstechnieken. Op persoonlijk vlak ben ik mezelf een aantal keer tegengekomen. De mogelijkheid die werd geboden om eigen patronen te ontdekken, deed me veel nadenken over mezelf en gaf me veel zelfinzicht. Zelfkennis is immers het begin van alle wijsheid!'

Mimi Krijnen – vroedvrouw


'De opleiding bracht mij een diepe theoretische onderbouw. Ik heb nu meer inzicht in de materie en kan er direct mee aan de slag. Het meest haalde ik uit de gesprekstechnieken en psychotherapeutische technieken, waardoor ik extra handvaten heb ik het begeleiden van prille mama’s om nog meer diepgang in gesprekken te creëren.'

Katelijne Duron – Mamacoach


'In deze toegankelijke opleiding krijg je een onderdompeling in perinatale psychische problematiek, waarbij hele goede handvaten worden aangereikt. Ik kan dit echt heel goed gebruiken in de (zelfstandige) praktijk. Het is eveneens boeiend om je eigen kwaliteiten en werkpunten tegen te komen.'

Karen Wezenbeek – vroedvrouw